ΔΥΣΛΕΞΙΑ
Δυσλεξία: Τι είναι ;
Αν κοιτάξετε την λέξη δυσλεξία στο λεξικό, θα βρείτε ότι προέρχεται από την ελληνική λέξη “δυσ” (που σημαίνει κακή ή ανεπαρκή) συν “λεξιλόγιο” (λέξεις ή γλώσσα). Ίσως γνωρίζετε κάποιον με δυσλεξία. Αν ναι, ξέρετε πιθανώς ότι ένα από τα κοινά προβλήματα που έχουν είναι με τα γράμματα ή τους αριθμούς. Αυτά τα προβλήματα μπορεί να αφορούν την ακρόαση, την γραφή, την ανάγνωση, ή την ορθογραφία.
Με άλλα λόγια, οι δυσλεκτικοί έχουν πρόβλημα με ότι συνδέεται με τη γλώσσα , αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι έξυπνοι.
Οι περισσότεροι δυσλεξικοί έχουν συχνά μια καλύτερη αίσθηση του χώρου ή κάνουν καλύτερη χρήση του δεξιού ημισφαιρίου του εγκεφάλου τους.
Ανάλυση των ήχων.
Η δυσλεξία εκδηλώνεται κάπως διαφορετικά από άτομο σε άτομο. Ωστόσο, το μόνο κοινό στοιχείο φαίνεται να είναι ότι διαβάζουν σημαντικά πιο αργά από ότι άτομα της ίδιας ηλικίας.
Το διάβασμα, είτε σιωπηλό είτε δυνατό, έχει να κάνει με την επεξεργασία ήχου. Ο ήχος είναι ένα πολύ σύνθετο μείγμα συχνοτήτων με διαφορετικές εντάσεις. Η ανάλυση του, τόσο γρήγορα όσο και με ακρίβεια, είναι εξαιρετικά δύσκολη. Ακόμα και οι πιο εξελιγμένοι υπολογιστές εξακολουθούν να έχουν πρόβλημα να αναλύσουν πλήρως τον ήχο. Αυτός είναι ο λόγος που πολλά συστήματα αναγνώρισης φωνής είναι ακόμη ατελή. Αναλύουμε τους ήχους στο εσωτερικό αυτί, πιο συγκεκριμένα στον κοχλία.
Αν ο κοχλίας δεν αναλύει με ακρίβεια τους ήχους, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι δυσλεξία.
Κάθε ήχος έχει μια βασική συχνότητα και κάποιες υψηλότερες συχνότητες (ή υψηλότερες αρμονικές). Όταν μερικοί ήχοι έχουν σχεδόν την ίδια συχνότητα, και διαφέρουν μόνο στις ανώτερες αρμονικές, ένα άτομο με δυσλεξία μπορεί να τους παρερμηνεύσει. Για παράδειγμα, “Β” και “Ρ” έχουν παρόμοιες συχνότητες βάσης. Παρομοίως, ένα “Τ” και μια “D” . Όταν κάποιος τους λέει “Bob”, δεν είναι σίγουροι για το τι ειπώθηκε. Θα μπορούσε να είναι “Bob” ή “Bop” ή “Pop”. Μέχρι να καταλάβουν τι ειπώθηκε, ο ομιλητής είναι ήδη στην επόμενη φράση. Κατά συνέπεια, το άτομο με δυσλεξία επεξεργάζεται τη γλώσσα με βραδύτερο ρυθμό. Έχει ένα πρόβλημα ακουστικής επεξεργασίας.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα η μέθοδος ΤΟΜΑΤΙΣ θα επανεκπαιδεύσει τα αυτιά σας, να ακούν και να επεξεργάζονται αυτές τις διαφορές πολύ καλύτερα. Αυτό γίνεται με την χρήση ηλεκτρονικά περιορισμένης (gated) μουσικής, με την χρήση συγκεκριμένων υψηλών συχνοτήτων. Αυτό βοηθά το άτομο να είναι σε θέση να διακρίνει μεταξύ των ανώτερων αρμονικών. Έτσι, δεν θα χρειάζεται πλέον να μαντέψει αν κάποιος είπε Bob ή Pop! Μόλις μπορεί να ακούσει τους ήχους καθαρά, το άτομο θα αρχίσει να βελτιώνει την ορθογραφία του.
Συντονισμός αυτιού – ματιού
Η ανάγνωση είναι μια σύνθετη ενέργεια που απαιτεί από τα αυτιά και τα μάτια να εργαστούν μαζί συγχρονισμένα. Καθώς τα μάτια βλέπουν μια λέξη, τα αυτιά προσδιορίζουν τον αντίστοιχο ήχο ακόμα και όταν διαβάζουμε σιωπηλά. Στην συνέχεια, ο προθάλαμος οδηγεί το μάτι από λέξη σε λέξη και ο κοχλίας μετατρέπει κάθε γράμμα σε έναν ήχο. Στην ιδανική περίπτωση, οι δύο ενέργειες θα πρέπει να γίνουν σχεδόν ταυτόχρονα. Το πρόβλημα ξεκινά όταν η καθυστέρηση είναι πολύ μεγάλη. Έτσι, αν ο κοχλίας και ο προθάλαμος δεν είναι συγχρονισμένα τότε δεν είναι συγχρονισμένα ούτε τα μάτια και τα αυτιά .Για να κάνει τα πράγματα πιο περίπλοκα, κάθε ήχος διαρκεί ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Το αυτί πρέπει συνεχώς να προσαρμόζεται σε αυτές τις γρήγορες αλλαγές. Όταν αυτό δεν συμβαίνει, τα μάτια και τα αυτιά δεν είναι πλέον σε συγχρονισμό. Αυτό σημαίνει ότι ο σωστός ήχος δεν έχει συνδεθεί με το σωστό γράμμα. Χωρίς όμως τον ήχο, το γράμμα είναι νεκρό. Η έννοια δεν μπορεί να γίνει αντιληπτή. O δυσλεκτικός άρα πρέπει να μαντέψει, να ελπίζει σε ένα θαύμα όταν επιτέλους αποφασίσει να αρθρώσει έναν ήχο που θα μπορούσε να ταιριάζει με το γράμμα της αλφαβήτου στη σελίδα. Για να επηρεαστεί η λειτουργία του προθαλάμου, σε ένα κέντρο ΤΟΜΑΤΙΣ, ο δυσλεκτικός θα ακούει χαμηλής συχνότητας ηλεκτρονικά περιορισμένη (gated) μουσική. Τα αποτελέσματα είναι συνήθως πολύ γρήγορα και πολύ ορατά.
Οι άνθρωποι γρήγορα βελτιώνουν τις κινητικές τους δεξιότητες και τη στάση τους. Συχνά αρχίζουν να είναι καλύτεροι στον αθλητισμό και παρουσιάζουν βελτίωση στην αυτοεκτίμησής τους.Σταδιακά, θα αρχίσουν να διαβάζουν με μεγαλύτερη ευχαρίστηση, και θα βελτιώνουν περαιτέρω την ορθογραφία τους.
Το κυρίαρχο αυτί. Προς έκπληξη πολλών, ο καθένας έχει κυρίαρχο αυτί. Μερικοί έχουν δεξιό κυρίαρχο αυτί και άλλοι αριστερό. Το πλεονέκτημα στο να είναι το δεξιό αυτί κυρίαρχο είναι ότι το δεξί αυτί επεξεργάζεται τις εισερχόμενες ακουστικές πληροφορίες γρηγορότερα από το αριστερό αυτί. Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι που έχουν κυρίαρχο το δεξί αυτί μαθαίνουν και σκέφτονται πιο γρήγορα, και μιλούν καλύτερα.Οι άνθρωποι που έχουν κυρίαρχο το δεξί αυτί (δεξιά πλευρίωση) είναι πιό προσεκτικοί και μπορούν να επεξεργαστούν τις πληροφορίες γρηγορότερα.Το δεξί αυτί έχει αυτό το πλεονέκτημα, διότι στέλνει τις πληροφορίες κατευθείαν στο αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου, στο οποίο υπάρχει το κέντρο επεξεργασίας της γλώσσας. Όταν ένα άτομο έχει αριστερό κυρίαρχο αυτί , το μήνυμα γίνεται αντιληπτό από το δεξιό ημισφαίριο . Αυτό όμως το μέρος του εγκεφάλου δεν έχει κανένα κέντρο επεξεργασίας γλώσσας και συνεπώς η πληροφορία πρέπει να αποσταλεί στο αριστερό ημισφαίριο μέσω του μεσολόβιου (Callosum Corpus). Επειδή αυτό είναι μια επιπλέον ενέργεια δημιουργεί καθυστέρηση στην αντίληψη της πληροφορίας.Οι άνθρωποι με αριστερό κυρίαρχο αυτί (αριστερά πλευρίωση) βρίσκονται σε μία διαρκή προσπάθεια να προλάβουν την εισερχόμενη πληροφόρηση. Και η πληροφόρηση δεν είναι μόνο αργή αλλά είναι επίσης ελλιπής. Στην μεταφορά από το αριστερό στο δεξιό ημισφαίριο του μηνύματος μερικές από τις υψηλότερες συχνότητες χάνονται. Όπως είδαμε πριν, αυτές είναι οι συχνότητες που είναι το κλειδί για να διακρίνουμε τους παρόμοιους ήχους (όπως ένα Β και ένα P). Το αποτέλεσμα είναι: καλύτερο διάβασμα, ορθογραφία, ροή του λόγου και καλύτερη αφομοίωση πληροφοριών.Το πρόγραμμα ηχοθεραπείας Tomatis® με διάφορα ειδικά προγράμματα αποκαθιστά τον συντονισμό αυτιού-ματιού, και την δεξιά πλευρίωση.
ΤΑ ΔΥΟ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΑ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ.