Alfred Tomatis

O Tomatis εμπλούτισε τις ζωές εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων.

Ο  Tomatis έθεσε τις βάσεις για μια νέα διεπιστημονική επιστήμη που ονομάζεται Ακουστικο-Ψυχο-Φωνολογία . Εξηγεί “γιατί ο τρόπος που ακούμε” έχει μια βαθιά επίδραση σε όλες σχεδόν τις πτυχές της ύπαρξής μας. Στις αρχές της δεκαετίας του 50, ο  Tomatis επίσης ανακάλυψε ότι τα προβλήματα ακρόασης  είναι η αιτία πολλών προβλημάτων μάθησης.

Ο  Tomatis όχι μόνο ανακάλυψε την αιτία των μαθησιακών δυσκολιών, αλλά και ανέπτυξε μια ιδιαίτερα αποτελεσματική τεχνική για την εξάλειψή τους. Χάρη στις επαναστατικές του ανακαλύψεις, εμπλούτισε τις ζωές εκατοντάδων χιλιάδων παιδιών και  ενηλίκων.

Ο Δρ Alfred Tomatis Α.

Ο  Alfred Tomatis Α. γεννήθηκε την 1η Ιανουαρίου του 1920 στη Νίκαια (Γαλλία), και πέθανε την ημέρα των Χριστουγέννων του 2001. Όταν ήταν έντεκα, μετακόμισε στο Παρίσι και έγινε  ΩΡΛ . Μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο άρχισε να μελετά την επίδραση του θορύβου στην εργασία. Αυτό που διαπιστώθηκε ήταν εντελώς επαναστατικό. Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι θα έπρεπε να του έχει απονεμηθεί το βραβείο Νόμπελ. Σε αναγνώριση των ανακαλύψεών του, ονομάστηκε Ιππότης της Δημόσιας Υγείας της Γαλλίας το 1951. Αργότερα, του απονεμήθηκε επίσης το χρυσό μετάλλιο για την Επιστημονική Έρευνα (Βρυξέλλες, 1958).Ο Tomatis έχει γράψει εκτενώς. Έχει γράψει 14 βιβλία και πολλά άρθρα. Με τα χρόνια,o Τomatis  θεάπευσε πολλούς διάσημους ανθρώπους. Οι περισσότεροι από αυτούς επιθυμούν να παραμείνουν ανώνυμοι, αλλά μερικοί έχουν μιλήσει δημοσίως. Μεταξύ αυτών είναι η Μαρία Κάλλας, Romy Schneider και Gérard Depardieu. Ο Tomatis ιδρυσε επίσης Κέντρα Tomatis σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο.

Οι τρεις νόμοι του Tomatis

Κατά τη μελέτη των ατόμων που εκτέθηκαν σε συνεχή θόρυβο, ανακάλυψε ότι όταν τα αυτιά μας δεν μπορούν να ακούσουν ορισμένες συχνότητες, η φωνή μας δεν τις  περιέχει  . Αυτό που λέμε τώρα τον πρώτο νόμο του Tomatis. Οι επιπτώσεις αυτού του πολύ απλού νόμου είναι  εκτεταμένες, όπως θα δούμε παρακάτω.

Στον Tomatis άρεσε να πειραματίζεται. Μόλις μπλόκαρε  τα αυτιά ενός διάσημου τραγουδιστή, αφήνοντας μόνο να περάσουν μέσα ορισμένες συχνότητες,  σχεδόν αμέσως, η φωνή του τραγουδιστή επιδεινώθηκε: οι “μπλοκαρισμένες  συχνότητες” εξαφανίστηκαν από τη φωνή του. Με βάση αυτή την παρατήρηση, ο Tomatis δημιούργησε τον δεύτερο νόμο του: Αν τροποποιήσουμε την ακρόαση,  η φωνή αλλάζει αμέσως.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα παρατήρηση που έκανε ήταν ότι ορισμένοι τραγουδιστές όπερας είχαν αναπτύξει μια επαγγελματική κώφωση, και ως αποτέλεσμα είχαν χάσει τη φωνή τους. Είχαν μπλοκάρει τα αυτιά τους, επειδή τραγουδούσαν πολύ δυνατά. Πιο συγκεκριμένα, ανέπτυξαν μια “κώφωση” για τις συχνότητες στην περιοχή περίπου 2.000 Hz. Όπως προβλέπεται από τον πρώτο νόμο του Tomatis, οι φωνές τους δεν είχαν τις συχνότητες γύρω στα 2.000 Hz.

Ο πατέρας του Tomatis , ο ίδιος ένας διάσημος τραγουδιστής της όπερας, κάλεσε το γιο του για να βρει τεχνικές για να βοηθήσει τους φίλους του. Ο Tomatis ο νεώτερος σκέφτηκε πολύ  γιατί οι τραγουδιστές της όπερας είχαν αναπτύξει αυτή την επαγγελματική κώφωση. Εφθασε στο συμπέρασμα ότι η συνεχής έκθεση σε δυνατό θόρυβο κάνει τους μυς στο μέσο αυτί να γίνουν “πλαδαροί”, έτσι ώστε ο δυνατός ήχος δεν θα μπορούσε να εισέλθει στο εσωτερικό του αυτιού. Τι θαυμάσιος μηχανισμός άμυνας! Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, θα μπορούσε κανείς να αποκαταστήσει την ακοή κάποιου (και ως εκ τούτου τη φωνή του), με την επανεκπαίδευση αυτών των μυών (τρίτος νόμος του Tomatis) . Όλοι γνωρίζουμε πώς  κάνει τους μυς ισχυρότερους η εκπαίδευσή τους. Αλλά πώς μπορεί να εκπαιδεύσει κανείς τους  δύο μικρότερους  μυς στο σώμα;

Μετά από πολύ πειραματισμό, ο Tomatis διαπίστωσε ότι οι  δύο αυτοί μύες μπορεί να ενισχυθούν  με κάποια “μουσική” που τους ενεργοποιεί  και τους απενεργοποιεί  συνεχώς. Οι μύες πρέπει να περάσουν  από το τέντωμα στη  χαλάρωση, και έτσι να γίνουν ισχυρότεροι. Πρώτο πράγμα που χρησιμοποίησε ήταν μια ντεμοντέ ραπτομηχανή. Αργότερα διαπίστωσε ότι κάποιος θα μπορούσε να σημειώσει ταχύτερη πρόοδο, αν η μουσική δυνάμωνε και χαμήλωνε , αλλά άλλαζε ανάμεσα σε δύο κανάλια:. Εκείνο που οι χαμηλές συχνότητες ενισχύονται, και ένα άλλο στο οποίο ενισχύονται οι υψηλές συχνότητες αυτό που αποκάλεσε ” gating “. Είναι μία από τις λειτουργίες ενός μχανήατος που ανέπτυξε, που ονομάζεται το Ηλεκτρονικό Αυτί.

Ακοή  και Μάθηση

Η ανακάλυψη  για την μάθηση ήρθε όταν συνειδητοποίησε ότι κάθε γλώσσα χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο ένα διαφορετικό σύνολο συχνοτήτων. Για παράδειγμα, η γαλλική γλώσσα χρησιμοποιεί κυρίως συχνότητες μεταξύ 1.000 και 2.000 Hz. Τα γαλλικά αυτιά έτσι έχουν συνηθίσει σε αυτές τις συχνότητες. Οι Βρετανοί έχουν συνηθίσει να ακούνε  σε συχνότητες μεταξύ 2.000 και 12.000 Hz,έτσι ώστε  είναι “κουφοί” στους γαλλικούς ήχους (και αντίστροφα ). Γι ‘αυτό είναι τόσο δύσκολο να μάθουν μια ξένη γλώσσα. Ο Tomatis διαπίστωσε ότι μπορεί  να εκπαιδευτεί  το αυτί για να συνηθίσει τις ξένες συχνότητες, και έτσι να μάθει κάποιος  ξένες γλώσσες πιο εύκολα. Στην ευρύτερη έννοια, αυτό σημαίνει ότι: για να μάθουμε, θα πρέπει να ήμαστε σε θέση να ακούσουμε .

 Η ανακάλυψη ότι η ακρόαση είναι το κλειδί για την εκμάθηση άνοιξε ένα ολόκληρο νέο τομέα  έρευνας. Ένα από τα πράγματα που προβλημάτισαν τον  Tomatis ήταν αν είχε ιδιαίτερη σημασία με ποιό αυτί  ακούμε; Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι τα δύο αυτιά μας είναι ταυτόσημα και εξυπηρετούν τους ίδιους σκοπούς. Τίποτα δεν θα μπορούσε να είναι μακρύτερα από την αλήθεια. Ο Tomatis διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που έχουν ηγετικό αυτί το δεξί αυτί μαθαίνουν πολύ πιο εύκολα. Ο  Tomatis που είχε ένα ισχυρό  υπόβαθρο στη νευρολογία, εύκολα κατάλαβε το γιατί. Το δεξί αυτί συνδέεται με τον αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου, όπου η γλώσσα υφίσταται επεξεργασία. Αυτή είναι μια γρήγορη και ακριβής σύνδεση. Το αριστερό αυτί, όμως, συνδέεται με το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου, όπου η γλώσσα δεν μπορεί να υποστεί επεξεργασία. Πρέπει  να μεταφερθεί  μέσω του μεσολόβιου  στο αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου. Αυτό δεν είναι μόνο μια πιο αργή διαδικασία, αλλά είναι επίσης και λιγότερο αξιόπιστη, Κατά τη διαδικασία, μερικές από τις υψηλότερες συχνότητες χάνονται, και αυτές είναι κλειδί για την ερμηνεία της γλώσσας. Για παράδειγμα, ένα “b” και “p” διαφέρουν μόνο στις ανώτερες αρμονικές και κάποιος που έχει αριστερή πλευρίωση θα μαντέψει από τα συμφραζόμενα το τι ειπώθηκε. Αυτό εισάγει λάθη και καθυστερήσεις. Έτσι, ο Tomatis  τροποποιησε το ηλεκτρονικό αυτί  ώστε να μπορέσει να εκπαιδεύσει τους ανθρώπους  να αποκτήσουν κυρίαρχο  δεξί αυτί, και να τους κάνει καλύτερους μαθητές.

Αν η ακρόαση  είναι το κλειδί για μάθηση, η αντίληψη όλων των συχνοτήτων  του ακουστικού φάσματος είναι εξίσου σημαντική. Με βάση τις χιλιάδες και χιλιάδες  δοκιμών,  ο Tomatis κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι με μια “ιδανική καμπύλη ακρόασης” μαθαίνουν πιο εύκολα από ό, τι εκείνοι που έχουν μια διαστρεβλωμένη καμπύλη. Για τη βελτίωση της καμπύλης ακρόασης κάποιου, ο Tomatis ισχυρίστηκε, πρέπει να χρησιμοποιήσουμε περιφραγμένη (gated)  μουσική που φιλτράρεται. Αφήνοντας μόνο ορισμένες συχνότητες να περάσουν ,  μπορούμε να εκπαιδεύσουμε επιλεκτικά τα τμήματα της καμπύλης που  πρέπει να ενισχυθούν. Έτσι,  τροποποίησε  και πάλι το Ηλεκτρονικό Αυτί , και το εξώπλισε με 8 φίλτρα υψηλής ποιότητας. Με αυτή τη νέα συσκευή, οι καμπύλες ακρόασης των πελατών του βελτιώθηκαν , και επίσης  βελτιώθηκε η ικανότητα τους  να μαθαίνουν.

Ο Tomatis παρατήρησε, ωστόσο, κάτι εκπληκτικό. Όχι μόνο οι άνθρωποι μαθαιναν καλύτερα, αλλά είχαν επίσης περισσότερη ενέργεια. Ποιά  θα μπορούσε να είναι η εξήγηση για αυτό; Συνειδητοποίησε ότι η απάντηση ήταν στο ότι οι ​​πελάτες του είχαν αρχίσει να αντιλαμβάνονται τις υψηλές συχνότητες καλά. Στο αυτί, υπάρχουν πολύ  περισσότεροι υποδοχείς (κύτταρα Corti) για υψηλούς τόνους  από ό, τι για χαμηλότερες συχνότητες. Οι υψηλές συχνότητες άρα μεταδίδουν περισσότερες ακουστικές πληροφορίες στον εγκέφαλο, διεγείροντας τον  έτσι περισσότερο. Έτσι, όταν ακούμε υψηλές συχνότητες  καλύτερα, ο εγκέφαλος ενεργοποιείται  περισσότερο, με αποτέλεσμα να ενεργοποιήται περισσότερο. Αυτό ονομάζεται ενέργεια μέσω του αυτιού. Ο Tomatis λέει ότι με αυτόν τον τρόπο: τα αυτιά είναι σαν δυναμό.

Μια άλλη έκπληξη  ήταν η παρατήρηση  ότι οι κινητικές δεξιότητες βελτιώνονται. Για τον Tomatis αυτό δεν ήταν μια έκπληξη, καθώς η ηλεκτρονικά περιορισμένη μουσική διεγείρει το  μέρος του αυτιού που ρυθμίζει όλες τις κινήσεις μας (τον προθάλαμο), και όταν το αυτί  «ομαλοποιηθεί», οι άνθρωποι θα βελτιώσουν τις κινητικές τους  δεξιότητες  (θα είναι σε θέση να πιάσουν μια μπάλα, να οδηγήσουν ποδήλατο, να σταθούν όρθιοι, κλπ).

Ακούγοντας με το σώμα μας (Οστέινη ακρόαση)

Ως  ΩΡΛ, ο Tomatis ήξερε ότι δεν ακούμε μόνο με τα αυτιά μας, αλλά και με το σώμα μας. Τα Οστά μας είναι ιδιαίτερα καλοί αγωγοί του ήχου. Μπορείτε να ελέγξετε τον εαυτό σας γι΄αυτό, με την τοποθέτηση ενός διαπασών στην κορυφή του κρανίου σας. θα ακούσετε τον ήχο σαν να βγαίνει μέσα από τα αυτιά σας. Εάν η καλή ακρόαση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την καλή μάθηση, εξήγησε ο ίδιος, καλύτερα να μελετήσω τους δύο τρόπους ακρόασης: με τα αυτιά και με τα οστά”. Αυτό τον οδήγησε να αναπτύξει μια νέα επαναστατική θεωρία για να εξηγήσει πώς οι ήχοι εισέρχονται  στο εσωτερικό του αυτιού:

Οι  ήχοι που φθάνουν στο αυτί διαμορφώνονται από το μέσο αυτί. Κάποιοι ενισχύονται και κάποιοι μειώνονται σε ένταση . Το αυτί λειτουργεί σαν ένας φύλακας πύλης”. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να επικεντρωθούμε σε ότι  είναι σημαντικό.

Οι ήχοι που γίνονται αισθητοί  από τα οστά μεταφέρονται  απευθείας στο εσωτερικό του αυτιού, χωρίς να διέρχονται  από το μέσο αυτί, τον φύλακα της πύλης. Έτσι, ο περιβαλλοντικός θόρυβος και η φωνή του δασκάλου είναι τόσο δυνατά, που καθιστούν  αδύνατο πραγματικά να επικεντρωθεί κανείς σε ότι ακούει. Για να μάθουμε  καλά, πρέπει να είμαστε σε θέση να επικεντρωθούμε. Αυτό δεν είναι δυνατόν αν ακούμε  κυρίως μέσω της αγωγιμότητας των οστών. Για να επανακτήσουμε  την ικανότητά μας να επικεντρωνόμαστε   (και ως εκ τούτου να μαθαίνουμε ), κατέληξε, θα πρέπει να απενεργοποιήσουμε  την αγωγιμότητα των οστών. Θα μπορούσε αυτό να γίνει με την εφαρμογή ηλεκτρονικού περιορισμού  μουσικής απευθείας στο οστό; Εξόπλισε το Ηλεκτρονικό Αυτί με ένα δονητή  στην κορυφή του κρανίου και δοκιμασε  τι επίδραση  είχε στον τρόπο που οι άνθρωποι άκουγαν. Αυτό που διαπιστώθηκε ήταν ότι απευαισθητοποιήθηκε  η αγωγιμότητα των οστών, με αποτέλεσμα  οι άνθρωποι να αρχίσουν να ακούν κυρίως με τα αυτιά τους. Τα προβλήματα συμπεριφοράς και οι επιδόσεις τους στο σχολείο  βελτιώθηκαν.

Σε τι προβλήματα βοηθά η μέθοδος Tomatis;
Η  θεραπεία Tomatis έχει βοηθήσει παιδιά και ενήλικες με προβλήματα ακουστικής επεξεργασίας, δυσλεξία, μαθησιακές δυσκολίες, διαταραχές όπως ελλειμματική  προσοχή, αυτισμό, και  άτομα με προβλήματα αισθητηριακής ολοκλήρωσης. Έχει επίσης βοηθήσει στην καταπολέμηση της κατάθλιψης σε ενήλικες, στην ταχύτερη εκμάθηση ξένων γλωσσών, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας, και στην βελτιώση  τόσο της δημιουργικότητας όσο και της  απόδοσης στον χώρο εργασίας. Πολλοί μουσικοί, τραγουδιστές και ηθοποιοί επίσης βοηθήθηκαν στην εξομάλυνση   βραχυχρόνιων προβλημάτων  στις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες.

Το έργο του Tomatis έχει αλλάξει την  κατανόησή μας για το ρόλο  που παίζουν τα αυτιά μας  στην καθημερινή μας ζωή . Χάρη σε αυτόν, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι ζουν τώρα πληρέστερη και ανετότερη  ζωή.

Similar Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *