TOMATIΣ ΚΑΙ ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
Για να μιλήσει κανείς σωστά μια ξένη γλώσσα… πρέπει προηγουμένως το αυτί του να την έχει ακούσει σωστά.Υπάρχει διαφορά μεταξύ του ρήματος ΑΚΟΥΩ,και του ρήματος ΑΚΡΟΩΜΑΙ ή ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΩ.
Τί σημαίνει ΑΚΟΥΩ :
Ακούω σημαίνει ότι δεν είμαι κουφός. Η ακοή είναι μια μη συνειδητή προσπάθεια. Ακούω και όταν είμαι κοιμισμένος… σε νάρκωση… ή σε κώμα.
Δεν χρειάζεται να διδάξουμε το μικρό παιδί να ακούει. Ακούει γιατί είναι υγιές ή δεν ακούει γιατί έχει πρόβλημα ωτορινολαρυγγολογικό.
Τί σημαίνει ΑΚΡΟΩΜΑΙ ή ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΩ :
Η ακρόαση είναι μια συνειδητή ακοή. Περιέχει ένα βουλητικό και ένα δυνητικό στοιχείο.
Θέλω να ακροαστώ… αλλά και μπορώ να το κάνω.Το αυτί που ακροάται κάνει καλή ακουστική εστίαση στην πηγή των ήχων, π.χ. στην καθηγήτρια ξένων γλωσσών, στη μητέρα , στον συνομιλητή .
Αυτό όμως είναι το 50% της ακρόασης.Το άλλο 50% είναι το να μπορεί το αυτί να κάνει καλή ακουστική αποσύνδεση από τους ήχους του περιβάλλοντος χώρου, δηλαδή τις ομιλίες άλλων προσώπων κτλ. Όταν αυτό γίνεται το άτομο έχει καλή ακρόαση. Όταν αυτό δεν γίνεται το άτομο δεν ακροάται
Αυτί και ακρόαση της μητρικής γλώσσας.
Όλοι μας ακούσαμε τη μητρική γλώσσα σαν έμβρυα στον αμνιακό σάκκο μέσα από τις δονήσεις του οστέινου σκελετού της μητέρας μας, όταν εκείνη μιλούσε, τραγουδούσε, κλπ. Επειδή δεν υπάρχει αέρας μέσα στον αμνιακό σάκκο, γι αυτό η πρώτη μας ακοή είναι η οστέινη. Η αέρινη ακοή αρχίζει να αναπτύσσεται σταδιακά μετά τη γέννηση μας.
Φωνές, εντάσεις και “κλείσιμο του αυτιού”.
Όταν λέμε “κλείσιμο του αυτιού” αναφερόμαστε σε μια νευροαισθητηριακή άμυνα του αυτιού μας (δηλ. του εαυτού μας).Στόχος κάθε άμυνας είναι η επιβίωση μας. Τί συμβαίνει όταν η φωνή της μητέρας εκφέρεται με ένταση δηλ. υψηλά db, συναισθηματική φόρτιση και απορριπτικό εννοιολογικό περιεχόμενο, τότε το αυτί του παιδιού αμυνόμενο κλείνει την συγκινησιακή του κουρτίνα (δηλ. ακούει αλλά δεν αποκωδικοποιεί), με τελικό αποτέλεσμα να δυσκολεύεται στη μάθηση.
Δεν υπάρχει πιό κουφός απ’ αυτόν που δεν θέλει να ακούσει.
Σε αντίθεση, η ήρεμη και καλοσυνάτη μητρική ομιλία δεν προκαλεί αυτή την άμυνα (κλείσιμο του αυτιού) και το παιδί μπορεί, χωρίς εμπόδια, να ακροαστεί, να αποκωδικοποιήσει και να μάθει.Σύμφωνα με τα προηγούμενα ένα άτομο μαθαίνει να μιλάει μια ξένη γλώσσα όταν το αυτί του μπορεί να την αποκωδικοποιήσει σωστά. Την ξένη γλώσσα την μαθαίνουμε πρωτογενώς προφορικά, όπως όλοι μάθαμε τη μητρική μας γλώσσα.
Ο TOMATIS στο βιβλίο του “Το μυστικό των Ξένων Γλωσσών“λέει ότι κάθε γλώσσα έχει τη δική της προνομιούχο περιοχή στο ακουστικό διάφραγμα. Μία περιοχή που ισχύει μόνο γι αυτήν τη γλώσσα.
Η προνομιούχος περιοχή π.χ της Αγγλικής (Βρετανικής) γλώσσας είναι από 2.000 Ηz – 12.000 Ηz., ενώ της Γαλλικής είναι από 1.000 Ηz έως 2.000 Ηz. Το αυτί ενός Γάλλου δεν μπορεί να αποκωδικοποιήσει τις αρμονικές της Βρετανικής γλώσσας και τανάπαλιν. Γι αυτό οι Γάλλοι κουράζονται να αναπαράγουν και να μιλήσουν με Βρετανική προφορά τα Αγγλικά.Ο Gerard Depardieu, ο γνωστός Γάλλος ηθοποιός, επειδή δεν ήθελε να ντουμπλάρουν τη φωνή του στο φιλμ «Χριστόφορος Κολόμβος», έκανε το πρόγραμμα αγγλικών με τη μέθοδο Tomatis και έτσι μπόρεσε να παίξει το ρόλο.
Γιατί ένας σημαντικός πληθυσμός ενηλίκων και παιδιών παρουσιάζει μια ιδιαίτερη δυσκολία στο να κατανοήσει και να μιλήσει μια Ξένη Γλώσσα; Ένας λόγος είναι ότι το αυτί του ατόμου δεν έχει προνομιούχο περιοχή , η οποία να συμπίπτει με την προνομιούχο περιοχή της γλώσσας που επιθυμεί να μάθει.Ένας άλλος λόγος είναι ο τρόπος που ξεκινάμε να μάθουμε την ξένη γλώσσα.Εάν τη μαθαίνουμε σαν την μητρική μας γλώσσα δηλ. πρώτα να την ακούμε και κατόπιν να την μαθαίνουμε ως ανάγνωση και γραφή, τότε θα αναπαράγουμε την φυσική πορεία του λόγου.Προβλήματα θα παρουσιαστούν όταν πάμε αντίθετα. Ιδιαίτερες δυσκολίες στον προφορικό λόγο έχουν όσοι έχουν μάθει τη γλώσσα πρώτα ως “γραφήματα“ και μετά ως “ φωνήματα“.Το παιδί μαθαίνει τη μητρική του γλώσσα αρχικά ως “φωνήματα“= ακούσματα (από την ομιλία της μητέρας του και του περιβάλλοντος χώρου).
Από τη φύση μας είμαστε προορισμένοι νευροαισθητηριακά πρώτα να ακούσουμε τη γλώσσα , μετά να τη μιλήσουμε και μετά να τη διαβάσουμε και να τη γράψουμε.
Πώς λειτουργεί το ηλεκτρονικό αυτί στην εκμάθηση των Ξένων Γλωσσών;
Το Ηλεκτρονικό Αυτί ή αλλιώς «προσομοιωτής ακρόασης» λειτουργεί σαν ένα ιδανικό ανθρώπινο αυτί. Μέσω του φαινομένου του εθισμού και με πλούσιο υλικό ειδικά επεξεργασμένων μαγνητοταινιών μουσικής, ήχων λόγου {φιλτραρισμένων ή αφιλτράριστων} εκπαιδεύει οστεομυικά το αυτί του ατόμου για να αποκτήσει τις επιθυμητές ιδιότητες ενός αυτιού που ενεργοποιεί, που αποκωδικοποιεί, που επικοινωνεί.Το ηλεκτρονικό αυτί αναστρέφει τις ανεπιθύμητες νευροαισθητηριακές άμυνες, ανοίγει το ακουστικό διάφραγμα και αποκαθιστά την Eνεργητική – Eπιλεκτική Aκρόαση και αυτοακρόαση στο άτομο που υποβάλλεται σε αγωγή. Το Ηλεκτρονικό Αυτί είναι εφοδιασμένο με ένα σύστημα που επιτρέπει την προνομιακή ενεργοποίηση του δεξιού αυτιού. Η εδραίωση της κυριαρχίας του δεξιού αυτιού {δεξιά ακουστική πλευρίωση} ως ηγετικού και κατευθυντήριου οργάνου, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την άμεση, γρήγορη και εύστοχη ακουστική αποκωδικοποίηση. Διότι η σύντομη διαδρομή δεξιού αυτιού-αριστερού ημισφαιρίου, έχει ως θετικό αποτέλεσμα την ευφράδεια λόγου, την καλή ακουστική αντίληψη του λόγου του συνομιλητή, την ικανότητα εκμάθησης ξένων γλωσσών αλλά και γενικά την ανθρώπινη επικοινωνία.
ΤΑ ΠΡΟΓΡAΜΜΑΤΑ ΤΟΜΑΤΙS ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΜΑΣ ΠΟΥ ΤΑ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΓΚΗ.