ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ  ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟ ΤΟΜΑΤΙΣ®

Τα πιο εμφανή αποτελέσματα που αναφέρονται στους συμβούλους της μεθόδου TOMATIS® από γονείς είναι :

• Βελτίωση στην ποιότητα της φωνής (ομιλία και τραγούδι)
• συγκέντρωση
• κατανόηση
• ικανότητα επικοινωνίας
• επιδεξιότητα ανάγνωσης
• προφορική και γραπτή έκφραση
• κινητικές δεξιότητες
• ταχύτητα
• τυπικότητα στο χρόνο
• μια καλύτερη αίσθηση του ρυθμού
• αυτοπεποίθηση
• γενική συμπεριφορά (ήρεμος ανοιχτός, κλπ.).

Τα παρατηρήσιμα αποτελέσματα της μεθόδου Tomatis πρέπει να αναλυθούν σε δύο επίπεδα, ένα μάλλον επιφανειακό κα ένα πιο βαθύ.

Στο επιφανειακό επίπεδο, ένα πλήθος εμφανών αποτελεσμάτων είναι δυνατό να γίνουν αντιληπτά μάλλον γρήγορα, μέσα σε λίγες εβδομάδες ή ακόμα και λίγες ημέρες μετά την έναρξη των συνεδριών ακρόασης με το Ηλεκτρονικό Αυτί. Για αυτό το λόγο, η μέθοδος Tomatis συχνά λαμβάνεται σαν μια δυναμική διαδικασία η οποία μπορεί να ακολουθηθεί τόσο από το άτομο που επωφελείται από αυτή όσο και από τα στενά του/της συνδεδεμένα άτομα.

Σε βαθύτερο επίπεδο, πρέπει να γίνει κατανοητό πως η αναδιάρθρωση που επιτελείται με το Ηλεκτρονικό Αυτί επιτρέπει στο άτομο να ανακτήσει την εσωτερική του ισορροπία, και με αυτόν τον τρόπο να τροποποιήσει, με την καλύτερη έννοια του όρου, το αναπτυξιακό του/της σύστημα. Αυτή η σε βάθος εξέλιξη είναι λιγότερο θεαματική και λαμβάνει χώρα με αργότερο ρυθμό. 

Ένα από τα σημαντικά σημεία, τότε, είναι να γίνει αντιληπτό πως αυτές οι βελτιώσεις δεν πρόκειται να διατηρηθούν μόνο για κάποιο χρόνο αλλά θα συνεχίσουν να υπάρχουν για χρόνο μετά το τέλος του προγράμματος ακρόασης Tomatis.

Αν το πρόγραμμα εκπαίδευσης της ακρόασης με το Ηλεκτρονικό Αυτί διεξάγεται σωστά, θα παράξει αποτελέσματα που θα διαρκέσουν αρκετά χρόνια και το άτομο θα έχει επανατοποθετηθεί σε μια κατάσταση εξελισσόμενης κανονικότητας στην οποία μόνο ένα νέο σημαντικό γεγονός θα ήταν σε θέση να δράσει αντίθετα.

Σε αυτή την περίπτωση, ένα απλό και σύντομο ενισχυτικό πρόγραμμα σε ένα κέντρο Tomatis είναι συχνά ότι χρειάζεται για να αποκαταστήσει την ισορροπία και να επανεκκινήσει τη συνεχή βελτίωση.           

Ναι, η πρόοδος που επιτυγχάνεται κατά τη διάρκεια ενός προγράμματος Tomatis διαρκεί στο χρόνο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα κέρδη που παράχθησαν δεν οφείλονται σε καθορισμό αλλά μάλλον σε αποκατάσταση της ισορροπίας.

Πράγματι, μολονότι οι λόγοι για τους οποίους επιζητείται βοήθεια από τη μέθοδο Tomatis είναι πολλοί και διάφοροι, όλοι συνδέονται με μια δυσλειτουργία και με αυτό τον τρόπο με μια περισσότερο ή λιγότερο σοβαρή κατάσταση νευροφυσιολογικής ανισορροπίας.

Η εκπαίδευση του αυτιού με το Ηλεκτρονικό Αυτί θα τείνει, συνεπώς, να οδηγήσει το άτομο πίσω σε μια κατάσταση ισορροπίας, η οποία επειδή είναι μια κατάσταση κανονική, απαιτεί πολύ λιγότερη προσπάθεια από μια περισσότερο η λιγότερο σοβαρή κατάσταση δυσλειτουργίας.

Είμαστε σε θέση να δηλώσουμε τότε, πως στη μεγάλη πλειονότητα των περιπτώσεων, τα κέρδη που αποκομίζουν τα άτομα κατά τη διάρκεια του προγράμματος όχι μόνο διατηρούνται αλλά αυτή η πρόοδος είναι δυνατό να συνεχισθεί εφόσον η αναπτυξιακή διαδικασία έχει αποκατασταθεί σε μια κανονική κατάσταση.

Μολονότι η μέθοδος Tomatis είναι αποτελεσματική σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν συγκεκριμένες συνθήκες που μπορούν να διευκολύνον ή να δυσχεράνουν τη βελτίωση που αυτή παρουσιάζει. Με αυτό τον τρόπο, ανάλογα με τη φύση του προβλήματος, η νεότητα μπορεί να είναι θετικός παράγοντας. Αυτό συνήθως συμβαίνει όταν το πρόβλημα βρίσκεται σε γλωσσικό επίπεδο ή σε ψυχοκινητικό επίπεδο ή σχετίζεται με τις σχολικές επιδόσεις. Κατά τα άλλα, στην περίπτωση μεγαλύτερων ατόμων (έφηβοι και ενήλικες), το προσωπικό ενδιαφέρον μπορεί συχνά να βοηθήσει στην υπέρβαση δυσκολιών συσχετιζόμενων με προβλήματα μακράς διαρκείας. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει ηλικιακό όριο όσον αφορά τη βελτίωση που μπορεί να επιτευχθεί χρησιμοποιώντας τη μέθοδο Tomatis. Η εμπειρία δείχνει πως στη μεγάλη πλειονότητα των περιπτώσεων μπορούν να επιτευχθούν καλά αποτελέσματα από άτομα όλων των ηλικιών, παιδιά, εφήβους, ενήλικες, ηλικιωμένους.

Όχι, επειδή η μέθοδος Tomatis δεν είναι θεραπεία, με την ιατρική έννοια του όρου.

Μολονότι χρησιμοποιείται από ειδικούς στις περιοχές της ιατρικής και σχετιζόμενα πεδία (παραϊατρικά), παιδαγωγική,  δεν χρησιμοποιείται ποτέ σαν υποκατάστατο τεχνικών ειδικών για τον τομέα τους αλλά μάλλον σαν συμπλήρωμα, όπου χρειάζεται, για να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα των τεχνικών τους.

Στην πραγματικότητα, η μέθοδος Tomatis απλά προάγει,  με ήπιο τρόπο, μια επιστροφή στην ομαλότητα χωρίς ποτέ να προκαλεί μια τραυματική κατάσταση ή ανισορροπία.

Το άτομο ανακτά την κανονική κατάστασή του, η οποία έχει το διπλό πλεονέκτημα να τον/την καταπραΰνει και να του/της επιτρέπει να διατηρεί, χωρίς επιπλέον προσπάθεια, τη βελτίωση που επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης της ακρόασης με το Ηλεκτρονικό Αυτί. 

Ο πελάτης κάνει ένα τεστ ακολουθούμενο από μια συζήτηση με έναν σύμβουλο, κατά την αρχή του προγράμματος, και στο τέλος του προγράμματος.

Η συζήτηση επιτρέπει στο σύμβουλο να συλλέξει πληροφορίες και εντυπώσεις από τον πελάτη, ή από τους γονείς στην περίπτωση του παιδιού και να εξηγήσει τι συμβαίνει σύμφωνα με την ανάλυση του ακουστικού τεστ  και τις αναφερόμενες εμπειρίες του πελάτη (των γονέων).

Το ακουστικό τεστ, σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι δυνατό να συμπληρώνεται από διαφορετικά τεστ. Μολονότι όταν γίνεται μόνο του παρέχει ακριβείς και αντικειμενικές πληροφορίες για τις λειτουργίες του αυτιού όπως η ανάλυση των ήχων, η ακουστική προτίμηση του ενός αυτιού, ο εντοπισμός του ήχου στο χώρο και η προσαρμοστικότητα στο ηχητικό περιβάλλον.

Η διάρκεια του προγράμματος Tomatis διαφέρει σύμφωνα με τη δυσκολία του προβλήματος το οποίο καλείται να αντιμετωπίσει. Αυτό σημαίνει πως το πρόγραμμα παρακολούθησης ομιλίας με το Ηλεκτρονικό Αυτί πρέπει να είναι περιορισμένης διάρκειας, αν είναι δυνατό, καθώς ο στόχος του προγράμματος είναι πάντα να επιτρέψει στο άτομο να προοδεύσει όσο γίνεται πιο γρήγορα σε μια κατάσταση βέλτιστης αυτοδυναμίας.

Για παράδειγμα, ο αριθμός των  προγραμμάτων στα κέντρα Τomatis σπάνια υπερβαίνουν τα τρία ή τέσσερα. Κάθε κύκλος ακολουθείται από μια περίοδο ενσωμάτωσης κατά την οποία το άτομο δεν υποβάλλεται  σε καμία εκπαίδευση ακρόασης. Με αυτό τον τρόπο, γενικά υπάρχει ένα διάστημα τεσσάρων εβδομάδων μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου κύκλου, ένα διάστημα 6 η  8 εβδομάδων μεταξύ του δεύτερου και του τρίτου, και 3-6 μηνών μεταξύ του τρίτου, και αν χρειασθεί, του τέταρτου κύκλου.   

Όπως ο εγκέφαλος χρειάζεται εντατική και επαναλαμβανόμενη διέγερση ώστε να λάβει χώρα μια αλλαγή, για τον ίδιο λόγο χρειάζεται περιόδους μη-διέγερσης για να δομήσει και να ενσωματώσει την αλλαγή.  Αυτή η αρχή ισχύει για όλα τα είδη της εκπαίδευσης, καθώς η αφομοίωση λαμβάνει χώρα κατά τη διάρκεια μιας περιόδου φαινομενικής παθητικότητας μετά το τέλος της προσπάθειας.

Πρόκειται στην ουσία για μια φάση αφομοίωσης. Η διέγερση αντιπροσωπεύει μια διαταραχή του οργανισμού μας, οπότε πρέπει να του επιτρέψουμε μια περίοδο χαλάρωσης κατά την οποία λαμβάνει χώρα η αφομοίωση.

Μετά από πολυπληθείς δοκιμές με άλλους τύπους μουσικής, ανακαλύφθηκε πως τα αποτελέσματα που επιτυγχάνονται χρησιμοποιώντας τη μουσική του Μότσαρτ είναι εκπληκτικά, οπουδήποτε στον κόσμο και αν γίνεται αυτή η εκτίμηση. Στην πραγματικότητα, παρατηρούμε πως αυτή η μουσική όχι μόνο γίνεται πολύ αποδεκτή σε κάθε ήπειρο αλλά επίσης επιτρέπει στους ακροατές να αποκαταστήσουν την εσωτερική τους ισορροπία.

Για να γίνει αντιληπτή αυτή η επίδραση στην αίσθηση της ανθρώπινης ισορροπίας, πρέπει να θυμηθούμε πως η μουσική χαρακτηρίζεται από ρυθμό ο οποίος αγγίζει το σώμα, από αρμονία που επηρεάζει τα συναισθήματα και από μελωδία που απαιτεί τη σκέψη. Σύμφωνα με το κλασσικό ιδεώδες, αυτές οι τρεις παράμετροι πρέπει να βρίσκονται σε ισορροπία γεγονός το οποίο σπάνια συμβαίνει καθώς η μία ή η άλλη είναι κυρίαρχη, και για αυτό το λόγο παράγεται ένας μάλλον ασυνήθιστος μουσικός διάλογος. Στην περίπτωση του Μότσαρτ, φαίνεται πως αυτή η ισορροπία έχει επιτευχθεί, γεγονός που μπορεί να εξηγήσει και τον οικουμενικό χαρακτήρα αυτής της μουσικής.       

Το φιλτράρισμα της μουσικής έως τα 4000 Herz επιτρέπει στον εγκέφαλο να προσανατολισθεί προς την ακουστική ανάλυση συγκεκριμένων ζωνών.
Η ακουστική παρακολούθηση ήχων που είναι ακόμα πιο φιλτραρισμένοι αντιστοιχεί σε μια προγεννητική εμπειρία, γεγονός το οποίο όμως δεν σημαίνει πως το έμβρυο δεν ακούει ήχους χαμηλών συχνοτήτων.
Σύμφωνα με τον Alfred Tomatis, το γεγονός ότι το αυτί είναι λειτουργικό τόσο νωρίς στην εμβρυακή ανάπτυξη οφείλεται στο ρόλο του να αναζωογονήσει το αναπτυσσόμενο νευρικό σύστημα.
Ακριβώς για να εκμεταλλευτεί αυτή την αρχέγονη ικανότητα του αυτιού κατά την προγεννητική φάση, ο Alfred Tomatis αποφάσισε να χρησιμοποιήσει φιλτραρισμένη μουσική η οποία απαλλάσσει το αυτί από τη λειτουργία της διάκρισης των ήχων.
Επιπλέον, δεδομένης της φυσιολογίας του εσωτερικού αυτιού, οι ήχοι υψηλών συχνοτήτων προκαλούν μια πολύ μεγαλύτερη διέγερση του νευρικού συστήματος από τους ήχους χαμηλών συχνοτήτων. Πράγματι, τα τριχωτά κύτταρα, τα οποία λαμβάνουν τις ηχητικές διεγέρσεις είναι πιο πολυπληθεί στις ζώνες που προορίζονται για τη λήψη και ανάλυση ήχων υψηλών συχνοτήτων από ότι σε αυτές που είναι σχεδιασμένες να λαμβάνουν και να αναλύουν ήχους χαμηλών συχνοτήτων.

Η μέθοδος Τomatis δεν βελτιώνει την ακοή σε περιπτώσεις μη αναστρέψιμης βλάβης. Ωστόσο, όποια και να είναι η κατάσταση, η μέθοδος προάγει τη βέλτιστη χρησιμοποίηση του ακουστικού δυναμικού  που διαθέτει το κάθε άτομο, ανεξάρτητα του πόσο μικρό είναι αυτό.